Ann Kåge Form

tisdag 22 juli 2014

Vinbärskaka som…

… också kallas latmanskaka för att den inte behöver vispas utan bara röres ihop.


75 g margarin eller smör

3 ägg 

2 dl socker

2 1/2 dl vetemjöl eller glutenfri mjölblandning

! 1/2 - 2 dl färska eller frusna svarta eller röda vinbär

* Smält matfettet och låt det svalna

* Rör ihop ägg, socker, vetemjöl och det smälta fettet. OBS Vispa inte:

* Fördela smeten i en smord och bröad form ca 22 i diameter. Kokos går bra. Lägg på vinbären. De frysta behöver inte tinas.

* Grädda på galler i nedre delen av ugnen i 200 grader 25- 30 min. Låt den svalna något innan den lossas ur formen. 

Går bra att frysa




Åker iväg till torget idag mellan 13.00-16.00 och sen tar jag lite ledigt onsdag och torsdag.
På onsdag 23/7 är det örtagårdens dag i Söderköping. Missa inte det!


Önskar dig en fin fortsättning på veckan!



4 kommentarer:

  1. Vilken härlig kaka - tack för receptet i dessa vinbärstider!
    Få se om jag lyckas ta mej till Örtagårdsdagen - bara att gå omkring där är ju så fint!
    Lycka till på torget idag!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack! Förbereder en tur till Småland så det är därför jag inte är på torget ett par dar.
      Ha det så gott!
      Kram Ann

      Radera
  2. Härlig kaka... Passar mig som är inte så mycket för att baka sött.. Brödet dock... ;)

    kram/Olg@

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack förfina ord Olga! Den gick ganska fort att göra och alla tyckte den var god!
      Ha en fin vecka!
      Kram Ann

      Radera