Ann Kåge Form

onsdag 10 september 2014

Äppelriv på enkel smulpaj…

… samt 6 dagar med ryggvärk.

Har fått leva ett stilla liv med mycket vila men idag är det mycket bättre. Så kul att kunna sitta vid datorn igen. Man har ju blivit lite beroende av bloggvärlden.

Recept på enkel smulpaj
150 gram smör
4 deciliter vetemjöl
5 matskedar socker
Röres ihop i en skål till en smulig massa. Smörj en paj- eller springform och tryck lätt ut smulmassan i den. Riv 5-6 skalade äpplen (egenodlade eller ekologiska äpplen river jag med skalet på) och fördela jämt över smulmassan. Strö över strösocker ca 4 matskedar och pudra rikligt med kanel. Grädda i mitten av ugnen i 225 grader i 25 minuter eller tills pajen har fått färg. Servera med vaniljsås eller vispad grädde.
Ha en bra fortsättning på veckan!


6 kommentarer:

  1. Åh, så gott det låter! Nu blev jag riktigt sugen! Tackar för tipset!

    Himla tråkigt med ryggvärk! Hoppas att du piggar på dej!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Usch då! förstår precis...jag har också en knasrygg! =(
    Hoppas du kryar på dig...ska du vara med på Höstmarknaden
    hos Viola?
    Kramis Sofia

    SvaraRadera
  3. Det är riktigt jobbigt och ha ryggvärk,
    hoppas det går åt rätt håll nu så du blir
    bättre. Och tack för bra recept.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  4. Usch, ha ont i ryggen är inget vidare...jag vet...har till och från riktigt bedrövlig rygg. För att distrahera värk och besvär blir jag nästan manisk på att alltid "ha något i händerna", alltså göra något, det går liksom inte att sitta still.
    Det här receptet tackar jag för:) ska använda det alldeles strax!

    Hoppas det ryggonda försvinner och att du får en riktigt fin helg!!
    kram lisa

    SvaraRadera
  5. Mmm smulpaj perfekt till fikat under helgen. Hoppas du mår bättre, ryggvärk är ingen rolig historia. Trevlig helg. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  6. Mmm, tack för det! Jag försöker hålla igen men det går inget vidare. Och äpplena måste ju tas omhand...
    Hoppas att ryggen snart är helt bra!

    Trevlig helg!
    Kram Agneta

    SvaraRadera